خودمونی

اوّل کوتاه نوشته بود بعد دیدم اصلاً کوتاه نوشتن کم پیش میاد
اینجا باشه یه وبلگ خودمونی واسه کنار هم بودن من و چند دوست مجازی

بایگانی

صف

سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۳۴ ب.ظ
وقتی که دلار یه دفعه شد 5 تومن مردم صف کشیدن به سمت صرافی‌ها شد 5500 باز هم صف کشیدن و فکر کنم اگه تا 10 هزار تومن هم بالا می‌رفت باز هم صف می‎کشیدند. کلاً ملت ما علاقه خیلی زیادی به صف دارند.  مثلاً کلی آدم هماهنگ می‎شند که اعتراض کنند به خودرو ایرانی بعدش یه وام درپیت می‎دند و باز ملت براش صف می‎کشند. یا حتی جدیداً مد شده که برای گوشی‌های گران قیمت هم صف می‎کشند که پزش رو بدند یا حتی مثلاً موقع رای دادن میشه بعضی از حوزه‌ها یا در بخشی از زمان‌های روز رفت و رای داد ولی کیفش به اینه که بری اون حوزه شلوغه و تو صف طولانی بایستی هرچی بیشتر وقتت تلف بشه و دردسر درست کنی بهتر.
دوران دبیرستان که بودم تلویزیون می‎دیدم و سریال مختار نشون می‎داد (با توجه به جک‌های فضای مجازی فکر کنم هنوز هم نشون میده.) توی یکی از قسمت‌ها می‎گفتند لشکر یزید با تعداد خیلی زیادی داره حمله می‎کنه کوفه و یه یارویی بود سیر (یا پیاز) یه عالمه گرفته بود و می‎گفت قحطی داره میاد. در واقع می‎دونیم که لشکری اصلاً در کار نبود ولی قحطی اومدنش واقعی بود.
در واقع حس می‎کنم که هوش هیجانی ماها کاملاً ایراد داره و روش کار نکردیم از دوران کودکی یادم میاد تا یه چیز کم می‎شد یا گرون می‎شد مردم با ترس فراوان شروع به ذخیره و انبار کردن می‎شدند. مثلاً یادم هست که یه زمان پودر رخت‎ شویی کم شده بود و ما می‎خواستیم بخریم فقط یک عدد می‌فروخت بعد مادرم اومد تعریف کرد که فلان خانواده با زمان بندی مشخص و خانومه و بچه‌هاش و شوهرش هر کدوم میومدند یکی می‎خریدن و خب احتمالاً کلی از مغازه‌های شهر رو متر کرده بودند و به اندازه مصرف 2 ماهشون پودر خریده بودند. 
در واقع فقط کافیه خبر کم شدن یه چیزی یه ذره پخش بشه خودمون خودجوش بحران می‌سازیم ازش مثلاً همین تخم‌مرغ که چند ماه پیش بلوا شده بود. مگه کالای حیاتی زندگی هست؟ خب یه مدت تقاضا براش کم می‌شد قیمتش معمول میشد.
چند روز پیش که جهش دوم دلار رو شاهد بودم و مردمی که برای نیاز روزانه‌اشون به دلار نیاز ندارند ولی صف کشیدند و عمیقاً هدفشون رو درک نمی‌کنم هم اتاقیم (که خیلی هم ازش بدم میاد) ازش پرسیدم که چرا باید الان دلار خرید (خودش دلار خریده) گفت که دلار همینطوری گرون‌تر میشه و تو کوتاه مدت سود خیلی خوبی داره.
در واقع این هم‌اتاقی من صنایع می‌خونه و کلی ادعا داره که اقتصاد حالیشه و اینا. حالا نمی‌دونم حرفش چقدر درسته ولی به عنوان ناظر تنها چیزی که دیدم این بود که مثلاً یه نفر میره تو صف می‌ایسته که 20 میلیون تومان دلار بخره بعد به دلیل بالا رفتن تقاضای کاذب دلار می‌شه 6 هزار تومان بعدش بگیم طی این معامله وقتی دلارش رو می‌فروشه 23 میلیون تومان پول داره ولی خب در قبالش ملک، کاغذ، کالاهای وارداتی از مصارف خوراکی تا ابزارآلات و وسایل الکترونیکی همه در دراز مدت جوری گرون می‌شند که قدرت خرید خودشم خیلی پایین میاد. (البته به لطف مردم غیورمون که بحران رو مدیریت میکنند در لحظه قیمت‌ها گرون میشه) اصلاً همون ملک اونقدری که بالا می‌ره این سود پوله هیچه.
 همون روز می‎خواستم گوشی بخرم و دیشبش گوشی در دیجی‌کالا 1350 بود صبح شد 1400 ظهر 1520 عصر 1550 و شب 1570؛ در واقع تمام کالاهاش دلار زنده هستن و به طبع از دیجی‌کالا بقیه سایت‌ها هم قیمت‌ها رو گرون کردند و به تورم دامن زدند. در صورتی که می‌شد مثل خیلی از سایت‌های دیگه یا مثل بازار تهران اعلام کنند فعلاً فروش نداریم تکلیف بازار مشخص بشه.
بعد جالبی اینجا بود دیجی کالا رنگ خوبه گوشی رو ناموجود کرد که یعنی مثلاً فروش رفته و کلی سیاست‌های طمع‌کارانه دیگه که بعدا در موردش صحبت می‌کنم. بجز اقلام مثل گوشی و لپ‌تاپ شیر خشک بچه و دارو هم به شدت گرون شدن و من متعجبم از این همه رفتارهای منزجر کننده.
من از این مردم می‎ترسم، واقعاً می‌ترسم؛ صبح رفتم بسکوییت بخرم مغازه دار 100 تومن گرون‌تر داد و بعد که من بازخواستش کردم گفت همه‌جا 800 می‌دن و وقتی گفتم روش 700 نوشته پاسخ داد هیج‌جاش ننوشته و وقتی نشونش دادم که روش نوشته شده گرونی رو انداخت گردن دلار. خب یکی نیست بگه دلار 2-3 روزه جهش دومش رو داشته تو این بسکوییت‌ها رو 1.5 ماه پیش خریدی چه ربطی دارند که گرون‌تر میدی. (سر 100 تومن بحث نکردم و گذاشتم که فروشنده یکی از مشتری‌های ثابتش رو از دست بده :) )
برای خرید گوشی با پشتیبان یکی از سایت‌ها صحبتم شد که چرا اینقدر گوشی رو گرون کردید گفت دلار گرون شده، در پاسخ گفتم شما که با نرخ دلار جدید گوشی رو نخریدی و در پاسخ گفت که بعد از سفارش شما می‌خوایم بریم بخریم :))
راستش خودم هم با این قضیه گرون شدن آنی یه مقدار عجولانه رفتار کردم و دیشب که قیمت دلار 6300 شده بود می‎خواستم که گوشی رو 1570 بخرم که قیمتش معادل دلار 5 تومن هست ولی خب دیجی کالا همون لحظه که خواستم بخرم ناموجودش کرد.
دیشب که دیدم خودم با این همه مشکلتا اینطور دارم حرص یه گوشی کذایی رو می‌خورم دیگه بیخیالش شدم تلگرامم رو نیمه فعال کردم و با خودم قرار گذاشتم به درسم بپردازم تا اوضاع آروم بشه.
امروز ظهر که گفتن دلار داره ارزون بشه دیجی‌کالا گوشیش رو به رنگ خوب که قبلاً ناموجود کرده بود رو موجود کرد و 50 تومن هم ارزون‌تر از دیروز می‌داد (همچنان 170 گرون‌تر از قیمت واقعیش)
دیگه هیچ وقت از دیجی‌کالا خرید نخواهم کرد.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۱/۲۱
  • ۲۱۹ نمایش
  • Vincent Valantine

نظرات (۱)

T_T ey baba
پاسخ:
آره دیگه
هضم کردم قضیه رو تهش اینه گوشی نمی‌خرم.
دوستم که به بدشانسی‌هام واقفه می‌گه نصف این گرونی‌ها تقصیر تو هست خواستی یه گوشی بخری مملکت بهم ریختی:))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">