خودمونی

اوّل کوتاه نوشته بود بعد دیدم اصلاً کوتاه نوشتن کم پیش میاد
اینجا باشه یه وبلگ خودمونی واسه کنار هم بودن من و چند دوست مجازی

بایگانی

داعشی از جنس خودمان

سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۴۵ ب.ظ
جشنواره فجر که برگزار شده بود دوستانم تمجید زیادی از به وقت شام داشتند و این تمجید حتی بعد از اکران عمومی هم ادامه داشت و من رو ترغیب به رفتن می‌کردند. می‌دونستم با توجه به تمجید دوستان اهل سینما احتمالا این فیلم از لحاظ فنی کیفیت بالایی داشته باشه ولی برای من از داستان و کیفیت ساخت یا بازیگران یک فیلم، فکر سازنده فیلم مهمه برای همین بود که به هیچ وجهه حاضر نشدم که به تماشای این فیلم بنشینم همونطور که فیلم نوح آرونوفسکی رو ندیدم چون می‌دونستم هدفش از ساختن این فیلم چیه.
آقای حاتمی‌کیا شما خیلی پیشتر از به وقت شام تمام شدید.
تا قبل از این فکر می‌کردم می‌دونم که چی تو مغز شما می‌گذره ولی می‌بینم که اشتباه کردم.
الان می‌بینم که در راه گسترش افکارتون حتی جان مردم کشور هم اهمیتی نداره. چه اشکال داره که بچّه‌ای از ترس خودشو خیس کنه یا دختری از هوش بره؟ مهم اینه که مردم بدونند داعش ترسناکه و ترسش از قلبمون نره. مهم اینه که فیلم شما فروشی در خور داشته باشه. اصلاً اگه زنی حامله از ترس بچّه‌اش فوت می‌کرد چی؟ لابد اونم مهم نیست بالاخره هر روز ممکنه داعش تو کشور حضور داشته باشه و کلی آدم کشته بشند.
شما همین رو می‌خواهید دیگه؟ می‌خواهید که تیغ شمشیر داعش بالای سرمون احساس کنیم و از چیزی شکایت نکنیم؟
در روزهایی که دلار بی‌مهابا یکه‌تازی می‌کنه و کلی نگرانی از آینده وجود داره، از مردم حق انتخاب پیام‌رسانشون گرفته می‌شه شما می‌خواهید که حق دیدن فیلم دلخواه هم از ما بگیرید؟ حالا که فیلم شما به مقدار دلخواهتون فروش نکرده باید سینما رو به آشوب بکشید؟ باز خوبه که یه سری طرفدار پر و پا قرص دارید که یه مقدار فروش به فیلم‌هاتون بدند وگرنه شهر رو به آشوب می‌کشید و همانند چند ماه پیش فریادها سر می‌دادید.
می‌دونید دوست داشتن شاید با فریب بدست بیاد ولی با زور هیچ‌وقت بدست نمیاد. 
و هنوز بخشی از مردم هستند که تلاش می‌کنند که یه خبر رو فقط از طریق یه خبرگزاری دنبال نکنند حالا هرچقدر سعی بشه که خبرگزاری‌ها محدود بشه.
حالا آقای حاتمی‌کیا در پاسخ اعتراضات مردم می‌گوید که اطلاعی از این نمایش نداشته و عذرخواهی می‌کنه ولی موسسه اوج کلیپ می‌‌سازه که همه مردم خوشحال و خندانند ویکتوری نشان می‌دهند و سلفی می‌گیرند؛ باشد نشان ندهند مردم معترض یا بچه گریان رو ولی کلیپ‌های پخش شده توسط مردم رنگ حنای شما را برده است.
به نقل از دوست دوستم که دیشب اونجا حضور داشته چند آمبولانس اونجا حضور پیدا کرده بود.
یکی از عوامل این داستان مسخره در پاسخ به اعتراض شهروندان گفت: که هر روز ممکنه توی ایران هم این اتفاق بی‌افته!!! من نمی‌دونم منظورت از امکان چیه الان اتفاق افتاده دیگه تعارف نکن اگه فکر می‌کنی کم‌گذاشتی شمشیر بکش بزن چند نفر هم بکش.
برخی از جوانان این کشور با این تفکر جنگیدند که ترس داعش به دل کودکان نیاید. شما از آن‌ها فیلم ساختید و سپس هدفشان را نابود کردید.
شرم بر شما باد.
وای بر افرادی که با وجود این اتفاق باز به تماشای این فیلم به سینما بروند.
  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۲/۱۸
  • ۲۴۱ نمایش
  • Vincent Valantine

نظرات (۱)

به‌تون پیشنهاد می‌کنم که این‌قدر زود پیش‌داوری نکنید.
اول چون این خطابه، به حاتمی‌کیا نوشته‌شده، باید بگم که حاتمی‌کیا در جریان موضوع نبوده. 
دوم در مورد فیلم، هر فیلمی، حتماً بعد از دیدن‌ش نظر بدین. کلاً در هر موضوعی چندان جالب نیست که بسته به شنیده‌ها حرف بزنیم، چون چیزی که این روزا واضح‌تر از روشنی‌ه روزه، اینه که مردم زیاد حرف می‌زنن. فیلم بسیار تکنیکی و خوبه. هم از نظر محتوا و هم از فنی فیلم کم اشکالی‌ست. 
سوم منهای همه‌ی توجیهات کسانی که این کار رو کردند، این شیوه‌ی تبلیغ فیلم، در دنیای امروز چندان غریب نیست. 
چهارم، اگر سینمای معناگرای ایران رو بررسی کنید، کارگردانان انتظار فروش بالایی ندارند، (صحبت‌های آیدا پناهنده در مورد فیلم اسرافیل و ناهید رو بررسی کنید.) اما این فیلم به عنوان یک فیلم معناگرا بسیار خوب فروخته و با وجود شروع شدن اکران‌های دوم همچنان در قسمت‌های بالای جدول فروش قراره داره. ضمن این که حاتمی‌کیا دوره‌ی شوق برای فروش و جایزه رو سال‌هاست که پشت سر گذاشته.

در نهایت هم توصیه می‌کنم حتماً اگه این موضوع براتون جذابیت داره، صحبت‌های بهروز افخمی در مورد فجر امسال رو ببینید. 




پاسخ:
در خصوص اطلاع نداشتن آقای حاتمی کیا فکر کنم در متن ذکر کردم که ایشون اعلام کردن از جزئیات اطلاعی نداشتند.
با این وجود من خطاب‌های تندی به ایشون داشتم که وقتی گفتم ایشون برای من تمام شدن برمی‌گرده به فیلم‌های پیشین که خب توی فضای وبلاگ دوست ندارم بنویسم.
در خصوص نظر دادن ویژگی فنی فیلم من ازش تمجید کردم اونم به گفته‌ی دوستانی که سینما زیاد می‌رند و قبولشون دارم که با صحبت شما هم در تعارض نیست نمی‌دونم چرا از حرف مردم گله کردید و خب همون دوستانی که چند هفته پیش تعریف می‌کردن صحبت آمبولانس هم کردند و خصومتی با این فیلم نداشتند.
من اطلاعی ندارم که در دیگر جاهای دنیا می‌ریزند تو پاساژو زن و بچه مردم رو می‌ترسونند یا نه ولی اگه جایی دیگه هم رخ بده اشتباه هست و دلیل نداره چون یه جایی کار اشتباه رخ می‌ده اینجا هم رخ بده و ساکت ماند.
من فیلم رو ندیدم که از مضمون معناگرایی نظری بدم و خب فروش به تبلیغات و تعداد سالن‌هایی که در اختیار فیلم قرار داده می‌شه ارتباط مستقیم داره همونطور که خانوم آیدا پناهنده هم گفتن در حق فیلم اجهاف شده و سالن کمی در اختیارش قرار دادند. منظور من هم از فروش این فیلم این نبود که حالا فیلم شکست خورده هست منظور گرفتن رتبه یک و جز پر فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ ایران شدن بود که شما می‌گی همچین هدفی نداشتن.
در خصوص صحبت خانوم پناهنده نمی‌دونم دقیقاً منظورتان با چه متنی هست.
در خصوص صحبت‌های آقای افخمی هم متن زیر رو خوندم.
((تماشاچیان بیکار، پولدار، پرمدعا و غیرواقعی!

وی با بیان اینکه سینمای ایران تماشاچی‌های خود را از دست‌ داده است، اظهار داشت: اکثر تماشاچیان سینمای ایران را یک گروه 2 یا 3 میلیون نفری بیکار و پولدار تشکیل می‌دهند که می‌روند سینما و فیلم‌ها را می‌بینند و بعد روی لب‌تاب خود یک اظهارنظر مزخرف در مورد آن ابراز می‌کنند که خودشان فکر می‌کنند خیلی فیلسوفانه است، اما نشان از بی‌سوادی آنان دارد.افخمی ادامه داد: در سال‌های اخیر تماشاچی سینمای ایران به 5 درصد جمعیت مملکت تقلیل پیداکرده که این 5 درصد نیز جزو بی‌سوادترین، اما پرمدعاترین تماشاچیان نیز هستند! در حال حاضر نیز که کمی این تماشاچیان بیشتر شده‌اند تازه به 3 یا 4 میلیون تماشاچی با همان وصفی که از آنان شد رسیده‌ایم نه تماشاچی واقعی؛ چراکه تماشاچی واقعی را با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده از سینمای ایران بیرون انداخته‌اند. ))

می‌تونم بگم ادب مرد به زدولت اوست.

من نه پولدارم نه وقت اضافی دارم البته شاغل نیستم. و برای هر بار سینما رفتن هم کلی باید دو دوتا چهارتا بکنم ولی خب ان شاء الله امروز برای بار دوم در 5 روز گذشته سکاس سینمای فیلم عصبانی نیستم رو می‌بینم ولی هیچ‌وقت زمانم رو در اختیار فیلم‌هایی مثل لاتاری و به وقت شام نخواهم گذاشت.

حالا می‌تونند من رو غیر واقعی خطاب کنند اهمیتی نمیدم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">